تخریب و گود برداری

برای ساخت یک ساختمان چند طبقه ابتدا نیاز است ساختمان تخریب شود.تخریب ساختمان یکی از فعالیت های عمرانی به حساب می اید که باید تحت نظارت اشخاص با تجربه انجام شود.بعد از تخریب نوبت به گود برداری پی ساختمان میرسد که از تخریب اهمیت بیشتری دارد.اگر در گود برداری یک ساختمان موارد ایمنی و اصولی رعایت نشود ممکن است صدمات جبران ناپذیری به جای بگذارد.

تخریب و گود برداریاز خطرات تخریب و گود برداری غیر اصولی:

  • ریزش ناگهانی دیواره های جانبی و سقوط اوار که خطرات جانی زیادی دارد.
  • در صورتی که فرد زیر اوار بماند خفگی ناشی از زیر اوار ماندن وجود دارد.
  • ممکن است ریزش ساختمان باعث بروز صدماتی به زیر ساخت ها از جمله برق و اب و گاز شود.
  • یکی دیگر از خطرات میتوان به سقوط ناشی از ریزش اوار اشاره کرد.

ازاین رو برای یک تخریب و گود برداری اصولی و ایمن اهدافی در نظر گرفته شده که باید این اهداف را مد نظر قرار داد: جان انسان های داخل و همچنین خارج از گود همیشه در خطر است و باید جانشان از خطر حفظ شود.اموالی که چه در داخل وچه در خارج گود است باید حفظ شود.شرایطی ایمن  را برای افرادی که در خارج و داخل گود در حال فعالیت هستند فراهم کرد.

روش های رایجی نیز برای تخریب و گودبرداری یک ساختمان به کار میرود: روش نیلینگـ، روش ریز شمع یا میکروپایل، روشthe back ، شمعکوبی، یواره دیافراگمی، سپرکوبی، اجرای خرپا

از روش های نام برده روش نیلینک  یا همان میخکوبی بسیار پر کاربرد هستند.دلیل استفاده از این روش  را میتوان به تسلیح خاک،کاهش رانش خاک،عدم جای گیر بودن سیستم نگهدارنده خاک اشاره کرد.

در ضمن قبل از شروع عملیات گودبرداری باید ساختمان های مجاور را از شروع گود برداری مطلع سازیم.اگر احتمال میرود که ساختمان های مجاور احتمال ریزش یا سقوط دارند به طور موقت مکان دیگری را برای سکونت اهالی ساختمان های مجاور در نظر گرفت.خاک اطراف منطقه گودبرداری باید بررسی شود و در صورتی که از خاک مناسبی برخوردار بود اقدام به گود برداری کرد.سازه های نگهبان نیز باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند.

به یاد داشته باشید شرکت های ساختمانی که قرار است عملیات تخریب و گودبرداری را انجام دهند باید از تجربه کاری و افراد متخصص برای گودبرداری برخوردار باشند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :